دانشجویان دانشگاه پیام نور نیشابور در برزخ نداشتن سرویس و بی‌‎تصمیمی مدیران
دانشجویان دانشگاه پیام نور نیشابور در برزخ نداشتن سرویس و بی‌‎تصمیمی مدیران
نیشابور فردا- دانشجویان دانشگاه پیام‌نور نیشابور سال‌هاست میان شهر و کلاس‌هایشان در جاده باغرود، در رفت‌وآمدی فرساینده گرفتار شده‌اند.

خبرنگار فاطمه سادات رضوی
دانشجویان دانشگاه پیام‌نور نیشابور سال‌هاست میان شهر و کلاس‌هایشان در جاده باغرود، در رفت‌وآمدی فرساینده گرفتار شده‌اند؛ مسیری هشت‌کیلومتری که پس از فروش تنها اتوبوس دانشگاه در سال ۱۳۹۶ به یکی از چالش‌های مزمن آموزش عالی در نیشابور تبدیل شده است. بازگشت کلاس‌های حضوری در سال تحصیلی ۱۴۰۵–۱۴۰۴ نه‌تنها این مشکل را دوباره پررنگ کرد بلکه با مطالبه ۴۷۰ دانشجو و مجموعه‌ای از مکاتبات و اعتراض‌ها، کمبود سرویس حمل‌ونقل را به بحران آشکار تبدیل کرد؛ بحرانی که مدیران دانشگاه می‌گویند منشأ آن تصمیمی قدیمی و نبود آینده‌نگری در فروش اتوبوس بوده، اما حالا تلاش می‌کنند راه‌حلی پایدار برای آن پیدا کنند.
به گفته یکی از دانشجویان در مقطعی اتوبوس خط ۱۳ سازمان اتوبوسرانی نیشابور برای پوشش این مسیر در اختیار دانشجویان قرار گرفته بود اما این خدمات به دلیل تعداد کم دانشجو در برخی روزهای هفته و نیاز به این اتوبوس در سایر مسیرها پایدار نماند و پس از مدتی حذف شد.
اما تا کنون پیگیری‌های انجام شده از سوی دانشجویان به نتیجه‌ای نرسیده است تا اینکه مجموعه‌ای از اعتراض‌ها و مکاتبات منجر به برگزاری جلسه‌ای با مسئولان دانشگاه شد.
در آن جلسه موسی الرضا شمسیه زاهدی ریاست دانشگاه پیام نور مرکز نیشابور در پاسخ به این پرسش که چرا با گذشت چند ترم هنوز اقدامی عملی برای تأمین اتوبوس دانشگاه انجام نشده اظهار کرد: من این موضوع را که شهرداری نیشابور اتوبوس را در اختیار دانشگاه قرار بدهد مطرح کرده‌ام و قرار شده دانشگاه هم راننده را تأمین کند و اگر این مسئله زودتر مطرح شده بود مشکل اتوبوس همان زمان حل می‌شد.
او گفت: طبق مذاکرات قبلی شهرداری نمی‌گوید اتوبوس نمی‌دهیم حتی آقای شهردار گفتند قرار است از تهران چند اتوبوس بگیریم و یکی از آنها را به دانشگاه پیام نور اختصاص می‌دهیم.
او در ادامه گفت: دانشگاه پیام نور دیر به فکر حل این مشکل نیفتاده است چون این مسئله برای این ترم نیست و ما از ترم های قبل تاکنون برای تهیه اتوبوس در تلاش بودیم.

کمبود خودرو و ناامنی مسیر باغرود
یکی از دانشجویان خانم دانشگاه پیام‌نور نیشابور در گفت‌وگو با نیشابور فردا از تجربه‌های روزمره و نگرانی‌هایش در مسیر جاده باغرود گفت. او اظهار کرد: متأسفانه هزینه اسنپ خیلی زیاد است و من روزانه حدود ۱۵۰ هزار تومان باید برای رفت‌وآمد پرداخت کنم؛ اما مشکل اصلی من فقط گرانی نیست.
او گفت: بسیاری از افرادی که در مسیر باغرود مسافرکشی می‌کنند، عملاً در کافه‌های اطراف وقت می‌گذرانند و وقتی دانشجویی را می‌بینند، همان‌جا سوار می‌کنند. بیشتر این افراد بوی تند قلیان می‌دهند و سوار شدن کنارشان حس ناامنی و آزار ایجاد می‌کند.
این دانشجو افزود: اگر بعدازظهر کلاس داشته باشیم، نگرانی ما بیشتر می‌شود. از یک طرف باید امیدوار باشیم اسنپ مطمئن پیدا شود و از طرف دیگر نگرانیم که اگر همین‌ها هم نباشند مجبور شویم گزینه‌های ناامن‌تری را انتخاب کنیم.
او درباره شرایط فصل زمستان می‌گوید: وقتی هوا زود تاریک می‌شود و مسیر خلوت‌تر است، استرس ما چند برابر می‌شود. نه‌تنها باید نگران خطرهای جاده باشیم، بلکه احتمال شنیدن الفاظ ناشایست و رفتارهای آزاردهنده از سوی برخی عابران هم همیشه وجود دارد. این‌ها چیزهایی است که هر روز ذهن ما را درگیر می‌کند.
این روایت، تنها بخش کوچکی از دغدغه‌های دانشجویانی است که نبود سرویس ایمن و پایدار، مسیر دانشگاه را برایشان به یک چالش دائمی تبدیل کرده است.

فروش اتوبوس دانشگاه تصمیم غلطی نبوده
اما زاهدی رئیس دانشگاه پیام نور نیشابور درباره فروش اتوبوس دانشگاه در سالهای گذشته می‌گوید: فروش اتوبوس دانشگاه در زمان خودش تصمیم غلطی نبوده اما درباره آن آینده نگری نشده است.
وی افزود: درحال حاضر که من مسئول دانشگاه هستم تاوان تصمیمی که توسط مدیران وقت آینده نگری نشده بود را می‌دهم اما من می‌گویم این تصمیم گرفته شده و باید در این زمانی که هستیم اوضاع را بهتر کنیم و اگر در زمان من اتوبوس دانشگاه فروخته شده بود استعفا می‌دادم.
موسی الرضا شمسیه زاهدی با اشاره به خواسته دانشجویان برای تأمین مینی‌بوس که قرار بود به مدت یک سال موقت استفاده شود بیان کرد: من یکی از همکاران را فرستادم از مینی بوس بازدید کند که به صورت موقت برای دانشگاه استفاده کنیم اما ایشان گفتند غیر از سایر هزینه ها فقط ۱۰۰ میلیون تومان برای سرویس، تعمیر و لاستیک می‌خواهد و هزینه هایش را حساب کردیم و اگر قرار باشد برای مینی‌بوسی که امنیت هم ندارد این قدر هزینه کنیم پس چرا این هزینه را به شهرداری ندهیم که اتوبوس سالم به دانشگاه می‌دهد؟
وی اظهار کرد: معاون اداری مالی پیام نور تهران این قول را به ما داده بود که اتوبوس دانشگاه را تأمین کنند اما از آنجا چون نا امید شدیم برای همین بیشتر پیگیری می‌کنیم که حداقل این ۲ ترم وسیله رفت‌وآمد دانشجوها را فراهم کنیم تا زمانی که اتوبوس را بگیریم و این پیام را به دانشجویان می‌دهم که طی این هفته مشکل اتوبوس حل می‌شود.

دانشگاه پیام نورشمسیه زاهدی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنم سال آینده به ساختمان جدید در جاده شنشویی منتقل شویم اظهار کرد: در حال حاضر ۲ طبقه از ساختمان جاده شن‌شویی اجاره داده شده که یک سال دیگر تخلیه می‌کنند و اجاره این ۲ طبقه صرف دانشگاه می‌شود.
وی افزود: اگر رئیس دانشگاه پیام نور استان خراسان تایید کند هزینه ها را متمرکز می‌کنیم روی ساختمانی که قرار است بسازیم و پیش بینی من این است که بهمن سال ۱۴۰۵ به ساختمان جدید برویم و تصمیم گیری درمورد ساختمان باغرود نه با من است و نه با آقای دکتر منظم بلکه با سازمان مرکزی است.

اکنون در حالی‌که دانشگاه وعده می‌دهد طی هفته آینده مشکل سرویس رفت‌وآمد دانشجویان را حل کند و هم‌زمان چشم‌انداز انتقال به ساختمان جدید در بهمن ۱۴۰۵ را پیش‌روی خود قرار داده است، پرسش اصلی میان دانشجویان، نه درباره آینده ساختمان‌ها بلکه درباره حل معضل امروز است؛ معضلی که سال‌هاست به بخشی از تجربه روزمره آنان تبدیل شده. مسیر باغرود همچنان ثابت است و دانشجویان همچنان منتظر تصمیمی قطعی که بتواند این رفت‌وآمد پرهزینه و فرساینده را برای همیشه سامان دهد.